آموزش طراحی لباس و الگو

  • ۰
  • ۰

با نگاه حرفه ای و عملی به حوزه مد، طراحی لباس را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست که بخش هنری آن است و مربوط به خلق و کشیدن ایده اولیه است. بخش دوم بخش فنی و حرفه ای این رشته می باشد که مربوط به تبدیل طرح اولیه به لباس دوخته شده است. به هیچ عنوان نمیتوان این دو را از هم جدا نمود و بسیار مهم است که شاغلین و فعالان این حرفه بتوانند به اصول و قواعد هر دو بخش اطلاعات کامل داشته باشند.

حوزه مد و لباس در کشور ما بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارت خانه بنا به ماهیتی که دارد نگاه هنری به فضای مد و لباس دارد که این نگاه در گنار عملیات فنی قابلیت اجرا دارد. ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسات فرهنگی و هنری شکل گرفته شده است. در میان این موسسات تعداد به صورت تخصصی به این حوزه می پردازند. عمده آموزش مد نیز توسط این موسسات انجام می گیرد ولی متاسفانه مهد تدریس حوزه مد و لباس در کشور تنها امکان ارائه سزفصل های هنری را دارد.

در طرف دیگر از سال های دور سازمان فنی و حرفه ای کشور با تاسیس آموزشگاه های متعدد خیاطی به طور کامل به بخش دوم که حوزه الگو و دوخت است پرداخته و خیاطان بسیاری را تربیت نموده است. این سازمان و مراکز ذیل آن نیز از بخش هنری بنا به نداشتن تخصص لازم در این زمینه غافل بودند.

حال با وجود شرق و غرب بودن سازمان های مربوطه باید دید که چگونه می توان طراح لباس با آموزش کامل تربیت نمود؟ قطعاً تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه ای کشور می تواند این گره را باز کرده و با احداث مراکزی که دارای تخصص و تجربه لازم در هر دو بخش فوق الذکر هستند، این دوگانگی را حل نمایند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی